Zapraszamy do uczestnictwa w zajęciach chemicznych

w ramach projektu "Chemia w małej skali w dużym mieście"

w Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie PTChem

 

Poniżej umieszczamy aktualną ofertę zajęć przygotowanych przez Muzeum w ramach projektu "Chemia w małej skali w dużym mieście" na rok szkolny 2016/2017. Mamy nadzieję, że te zajęcia pomogą zrozumieć wybrane zagadnienia z chemii i fizyki oraz pokażą jak ważna oraz przydatna jest wiedza na ten temat w życiu codziennym. Proponujemy Państwu do wyboru zajęcia w postaci wykładów popularnonaukowych, pokazów chemicznych oraz warsztatów.

Minimalna ilość uczestników w grupie, która gwarantuje przeprowadzenie zajęć chemicznych wynosi 10 osób (pod opieką nauczyciela/opiekuna).

Koszt zajęć edukacyjnych (wraz ze zwiedzaniem Muzeum) od ucznia/osoby dorosłej: 

  • wykład, pokaz - 10 zł / 16 zł (od ucznia/osoby dorosłej)
  • warsztat - 150 zł (opłata stała za grupę) + 10 zł / 16 zł (od ucznia/osoby dorosłej)

Zajęcia są prowadzone tylko w języku polskim.

W celu ułatwienia dostępu do uczestniczenia w zajęciach chemicznych planowanych jest w miesiącu kilka spotkań z danej tematyki. Istnieje możliwość ustalania terminów zajęć indywidualnie dla grup zorganizowanych szkolnych bądź osób dorosłych. Prosimy o wcześniejsze zapisy:

  • drogą mailową: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • telefonicznie pod numerem: (+48) 22 831 80 92

 

WYKŁADY POPULARNONAUKOWE - tematyka

  •  Wykłady mogą odbywać się od wtorku do soboty (od godz. 10:00)
  •  Koszt: 10 zł/16 zł od ucznia/osoby dorosłej

 

POZNAJEMY ZJAWISKO PROMIENIOTWÓRCZOŚCI

Wykład z prezentacją multimedialną, od 10 roku życia

Czas trwania: 45 min

Ilość miejsc: max 35 os.

Podczas wykładu z prezentacją multimedialną zainteresowani uzyskają w przystępny sposób podstawowe informacje nt. budowy atomu, zjawiska promieniotwórczości i krótkiej historii odkrycia tego zjawiska. Ponadto poznają rodzaje promieniowania i sposoby jego pomiaru za pomocą licznika Geigera-Müllera. Chętni dowiedzą się także, jakie skutki dla organizmu człowieka wynikają z jego napromieniowania. Na koniec podane zostaną przykłady różnego zastosowania w przeszłości i obecnie zjawiska promieniotwórczości.

 

ZNACZENIE I KONSEKWENCJE ODKRYĆ MARII SKŁODOWSKIEJ-CURIE

Wykład z prezentacją multimedialną, od 10 roku życia

Czas trwania: 45 min

Ilość miejsc: max 35 os.

Podczas wykładu z prezentacją multimedialną chętni zdobędą informacje nt. badań wybitnej Uczonej i roli jaką odegrały na losy ludzkości. Dowiedzą się, że cała fizyka i chemia jądrowa tkwią swymi korzeniami w odkryciach małżonków Curie, których nazwisko weszło na zawsze już do nauki. Ponadto z badań państwa Curie dotyczących wpływu promieniowania na żywy organizm narodziła się nowa metoda leczenia w medycynie, a mianowicie radiologia.

 

ODKRYCIA MARII SKŁODOWSKIEJ-CURIE OCZYMA FIZYKA I CHEMIKA

Wykład z prezentacją multimedialną, od 15 roku życia

Czas trwania: 45 min

Ilość miejsc: ok 35 os.

Zainteresowani udziałem w wykładzie z prezentacją multimedialną zobaczą na własne oczy, w jakich warunkach laboratoryjnych pracowała Maria Skłodowska-Curie i jej małżonek podczas odkrywania nowych pierwiastków - polonu i radu. Dowiedzą się, jak nasza wybitna Uczona mierzyła radioaktywność substancji. Kolejnym punktem prelekcji będzie przedstawienie sposobu, w jaki polska noblistka wydzieliła polon i rad z blendy uranowej.

 

POKAZY CHEMICZNE

  • Pokazy chemiczne mogą odbywać się we wtorek (od godz. 11:00), środa - sobota (od godz. 10:00)
  • Koszt: 10 zł/16 zł od ucznia/osoby dorosłej

Zajęcia chemiczne bez ograniczeń wiekowych

Czas trwania: ok 30 min

Ilość miejsc: ok 40 os.

Serdecznie zapraszamy wszystkich chętnych na pokazy chemiczne łączące zabawę z nauką. Spróbujemy pokazać, że chemia to nie tylko nudne wzory, równania reakcji czy obliczenia chemiczne, ale fascynująca dziedzina nauki. Chcemy pokazać jak ciekawy, kolorowy (czasem nawet wybuchowy) jest świat fizyki i chemii. Prowadzone przez nas pomogą małym i dużym lepiej zrozumieć otaczający ich świat.

 

WARSZTATY CHEMICZNE - tematyka

Zadania realizowane w ramach zajęć warsztatowych mają zachęcić małych i trochę większych odkrywców do poszukiwania odpowiedzi na pytania dotyczące tego, co ich otacza, zastanawia, a także bawi. W trakcie zajęć zainteresowani będą mieli okazję samodzielnie lub w grupach przeprowadzić bezpieczne eksperymenty i odkryć przy tym rzeczy zwykłe w sposób niezwykły.

  • Warsztaty chemiczne mogą odbywać się od środy do piątku od godz. 10:00
  • Koszt: 150 zł (opłata stała za grupę) + 10 zł /16 zł (od ucznia/osoby dorosłej)

 

ZWIĄZKI CHEMICZNE W ŻYWNOŚCI

Zajęcia dla szkół podstawowych (od 5. klasy), gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych

Czas trwania: ok 60 min

Ilość miejsc: max 18 os.

Wśród olbrzymiej ilości pokarmów najważniejszą rolę odgrywa woda, bez której człowiek nie może żyć dłużej niż kilka dni. Woda stanowiąca ponad połowę masy ciała ludzkiego jest składnikiem prawie wszystkich produktów spożywczych. Pozostałe składniki to cukry, tłuszcze i białka, a także witaminy i składniki mineralne. Przeprowadzone badania dowiodły, że do prawidłowego funkcjonowania organizmu potrzebne są wszystkie rodzaje składników. Podczas zajęć chętni dowiedzą się jakie są podstawowe składniki produktów spożywczych. Przeprowadzą doświadczenia chemiczne w celu ich identyfikacji, np. sprawdzą obecność białka w twarogu, glukozy w soku owocowym czy skrobi w ziemniaku.

 

CHEMICZNA TĘCZA, CZYLI CO WIEMY O pH

Zajęcia dla szkół podstawowych (od 5. klasy), gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych

Czas trwania: ok 60 min

Ilość miejsc: max 18 os.

Substancje chemiczne, które mają inną barwę w wodzie destylowanej, a inną w roztworach kwasów (lub zasad), nazywamy wskaźnikami (indykatorami). Informują nas zatem, z jakim roztworem mamy do czynienia. Podczas zajęć uczestnikom wyjaśnione zostanie pojęcie pH oraz dowiedzą się jakie indykatory mogą być zastosowane w pracowni chemicznej, a także jakie w warunkach domowych (np. wywar z czerwonej kapusty). Zainteresowani porównają barwy wskaźników w różnych roztworach i na tej podstawie określą odczyn roztworów. Stworzą własną skalę pH na podstawie dostępnych produktów spożywczych i samodzielnie spróbują ocenić odczyn roztworu witaminy C.

 

NIESAMOWITE WŁAŚCIWOŚCI WODY

Zajęcia dla szkół podstawowych

Czas trwania: ok 60 min

Ilość miejsc: max 18 os.

Celem zajęć jest przedstawienie i określenie właściwości, jakie posiada woda (że jest mokra, można ją pić, jest zimna bądź ciepła, paruje, skrapla się). Omówione zostaną stany skupienia wody, spróbujemy określić gęstość wody względem innych substancji. Uczniowie uzyskają informację nt. zasobów wody na świecie i dowiedzą się czym różni się woda słona od słodkiej. Spróbujemy uświadomić dzieciom, jakie jest znaczenie wody dla życia i zdrowia ludzi oraz przypomnimy o konieczności jej oszczędzania. Zajmiemy się także zanieczyszczeniami wody i sposobami ich usuwania.

 

ŚLADAMI KOPCIUSZKA, CZYLI METODY ROZDZIELANIA SKŁADNIKÓW MIESZANIN

Zajęcia dla szkół gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych

Czas trwania: ok 60 min

Ilość miejsc: max 18 os.

Mieszaniną nazywamy połączenie dwóch lub większej ilości substancji (pierwiastków, związków chemicznych), które zachowują swoje właściwości (nie tworzy się nowy związek chemiczny). Mogą to być ciała stałe, ciecze lub gazy. W zależności od stanu skupienia, gęstości, rozpuszczalności bądź właściwości elektrostatycznych tych składników mieszanin, możemy wyróżnić różne metody ich rozdzielania. Najczęściej stosowane sposoby rozdzielania mieszanin to: sączenie (filtracja), odparowanie, dekantacja, sedymentacja, adsorpcja, chromatografia, ekstrakcja etc. Chętni niczym bajkowy Kopciuszek rozdzielą zarówno mieszaniny jednorodne jak i niejednorodne wykorzystując różnice w ich właściwościach fizycznych.

 

SPECYFICZNE WŁAŚCIWOŚCI WODY

Zajęcia dla szkół gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych

Czas trwania: ok 60 min

Ilość miejsc: max 18 os.

Celem zajęć będzie przedstawienie właściwości fizycznych (barwa, gęstość, temperatura wrzenia) i chemicznych wody (reakcja z metalami aktywnymi). Omówione zostaną stany skupienia wody i przemiany fazowe. Będziemy porównywać także gęstości wody względem innych substancji. Uczniowie zapoznają się również z pojęciem twardości wody (całkowita, węglanowa, niewęglanowa) i nauczą się ją usuwać.

 

 

Oferta edukacyjna Muzeum Marii Skłodowskiej-Curie PTChem jest dofinansowana ze środków m. st. Warszawy